Mentorfest

Vi feirer ditt barn!

Mentorfest – et humanistisk alternativ til dåp og fadderordning

Når et barn kommer inn i en familie og et fellesskap er det en stor begivenhet. Hufo tilbyr Mentorfest, som er et humanistisk alternativ til dåp og fadderordning.

Mentorfesten ønsker barnet velkommen til livet, familien og fellesskapet. Barnets foresatte utnevner barnets Mentorer, som skal være en ekstra ressurs og støtte for barnet gjennom oppveksten.

Hufo ønsker at familien bidrar til å utforme seremonien. Lag din egen personlige seremoni sammen med oss!

Opprinnelsen til begrepet mentor er hentet fra gresk mytologi og kong Odyssevs. Da han forlot Ithaka for å beleire Troja, betrodde sin ungdomsvenn Mentor til å være veileder for sin sønn Telemakhos. I moderne tid brukes betegnelsen mentor gjerne om en eldre venn, rådgiver eller veileder.

Vårt bidrag er en seremonileder som bistår i planleggingen og ledelse av en høytidelig og personlig seremoni med utdeling av diplom underskrevet av foresatte, mentorer og seremonileder.

Vi holder Mentorfest for alle, men ønsker å prioritere våre medlemmer. Derfor må man være medlem for å kunne sende inn forespørsel om seremonidato tidligere enn 90 dager før ønsket seremonidato.

Om man er ordinær medlem eller støttemedlem spiller ingen rolle, medlem er medlem, og det kan du bli HER.

Når vi bekrefter at vi stiller med seremonileder til din mentorfest vil du som bestiller innen kort tid motta faktura for seremoniavgift på epost. Seremoniavgiften er en kostnad knyttet til administrasjon, koordinering av seremoni og honorar for seremonileder. Dette refunderes dessverre ikke ved avlysning. Vi er forøvrig så fleksible vi kan, og oppfordrer til å ta kontakt om du har behov for å endre dato på din forespørsel.

Vi har stor pågang og anbefaler deg å være tidlig ute med forespørselen!

NB! Forespørsel om Mentorfest

Vi bytter saksbehandlingssystem og skjema for forespørsel om mentorfest er derfor midlertidig ute av drift. Se informasjon til høyre om hvordan du kan sende inn en forespørsel på gamlemåten – vi gleder oss til å høre fra deg!

Hufos Mentorfestdiplom

Forespørsel om Mentorfest

Gratulerer med familieforøkelsen! Vårt bestillingsskjema blir endret i disse dager så vi trenger at du sender oss en mail på post@humanistforbundet.no med følgende informasjon:

• Bestiller: [Fornavn, Etternavn, Adresse, Epost, Mobil]
  • Barnets navn: [Fornavn, Etternavn]
  • Foresatt part 1: [Fornavn, Etternavn] og Foresatt part 2: [Fornavn, Etternavn] NB! – dersom eneforsørger, skriv inn dette.
  • Ønsket seremonidato, klokkeslett og sted [husk full adresse, evt så spesifikt som mulig dersom dette ikke er klart enda]
  • Er foresatte medlemmer? [Ja, begge er medlem 1000 kr / Ja, en part medlem 2000 kr / Nei, ingen er medlemmer 3000 kr]
  • Annen relevant informasjon: []
  • Jeg bekrefter at jeg har lest informasjonen og vilkårene på www.humanistforbundet.no/seremonier/mentorfest: [Jeg … bekrefter]

Når mailen er mottatt tar vi kontakt med deg!

Mentorfest – Spørsmål & Svar

Ingen av våre seremonier er like  – inkludert Mentorfest – og vi er stolt av at vi kan skreddersy hver seremoni til å passe akkurat ditt barn og din familie!

Mange er forøvrig spente på hvordan en Mentorfest kan gjennomføres og under finner dere derfor et forslag til oppsett.

Når man får tildelt en seremonileder fra oss så vil du få mer informasjon og hun/han vil veilede deg med alt du kan trenge av informasjon.

Standardforslag:

1. Musikkinnslag
  2. Seremonileders velkomsttale
  3. Kulturelt innslag/Dikt
  4. Seremonileders tale
  5. Personlige ord fra foreldrene
  6. Presentasjon av mentorer
  7. Løfter til barnet fra mentorer og/eller foreldre
  8. Underskriving av Hufos mentorfestdiplom
  9. Musikkinnslag/sang – avslutning

Ja, så lenge seremonien ikke bryter med lover og regler. Det er vanlig med ulike innslag, i form av musikk, dikt, taler osv..

Når man får tildelt en seremonileder fra oss så vil hun/han veilede deg med alt du trenger av informasjon.

Dette er vårt standardopplegg:

1. Musikkinnslag
  2. Seremonileders velkomsttale
  3. Kulturelt innslag/Dikt
  4. Seremonileders tale
  5. Personlige ord fra foreldrene
  6. Presentasjon av mentorer
  7. Løfter til barnet fra mentorer og/eller foreldre
  8. Underskriving av Hufos mentorfestdiplom
  9. Musikkinnslag/sang – avslutning

De fleste av våre Mentorfester er for barn mellom 6 mnd til 1,5 år. Men det er helt opp til dere. Vi tilpasser seremonien slik at det passer til barn i alle aldre. Vi har også hatt mentorfest for barn opp til 5 år.

Nei. Mentorfest er åpent for alle, men medlemmer får rabatt.

Ja, dåpskjole kan benyttes. Det er ingen krav til antrekk hos barna.

Seremoniavgift når begge foresatte er medlemmer er 1000 kr, når en foresatt er medlem 2000 kr og for ikke-medlemmer 3000 kr. (NB! Dersom du er eneforsørger, gi oss beskjed). I tillegg kommer eventuelle reisegodtgjørelse for seremonileder. Vi gjør vårt beste for at disse utgiftene skal bli så lave som mulig.

Sekretariatet sender ut faktura på seremoniavgiften på mail når seremonileder er tildelt og på reisekostnader etter at Mentorfesten er gjennomført

Dette er opp til dere hvor lenge selve Mentorfesten varer. Våre seremoniledere setter av ca 30 minutter pr. seremoni.

Nei. Det er Folkeregisteret som utsteder fødsels- og navneattest.