Humanistisk vielse med Humanistforbundet

Vi skreddersyr hver eneste vielse og bidrar gjerne med erfaring, kreativitet og entusiasme for at den store dagen skal bli unik og akkurat slik dere har drømt om. For selv med pågående korona-pandemi, kan bryllupet bli fantastisk!

Vi vier alle

• Dere trenger ikke være medlem hos oss for å få en fullverdig, humanistisk vielse.
  • Vi vier alle – uansett kjønn, farge, helse, alder og annet som måtte differensiere oss mennesker.
  • Våre dyktige seremoniledere er opplært og kvalitetssikret av oss og har vigselsrett for ekteskap etter norsk lov utstedt av Fylkesmannen. Seremonileder, som er vår representant i planlegging og vielse, kan også bistå med formelle forhold rundt ekteskapsinngåelsen.

Hvis ingen av dere er medlem hos oss, er det greit av flere grunner til å vurdere medlemskap før dere bestiller.

Seremonihonorar

Det er rimeligere seremonihonorar for våre medlemmer.

• Hvis minst én er medlem: Kr 4.500
  • Hvis ingen er medlem: Kr 6.800

Seremoniledere landet rundt

Her kan dere se hvor våre seremoniledere holder til. Og siden de både er mobile og fleksible, er det så godt som alltid en av dem like i nærheten av dere…

Bestilling av vielse

• Velg bestilling i forhold til medlemsstatus.
  • Når nødvendig informasjon er registrert, blir dere ledet videre til vår betalingsløsning.
  • Bestilling bekreftes og vi starter umiddelbart arbeidet med å finne seremonileder.
  • Seremonileder tar kontakt med dere innen et par uker for å avtale videre forløp.
  • Trenger dere mer informasjon enn det dere finner på våre nettsider, må dere kontakte oss på epost eller telefon

Veien videre til en humanistisk vielse

• Stadig flere velger humanistisk vielse, så det er lurt å bestille seremonien så god tid i forveien som mulig.
  • Dere kobles sammen med en mulig lokal seremonileder. Oppstår det forhold som krever justeringer, vil vi gjøre vårt ytterste for å imøtekomme disse.
  • Det blir stadig mer populært med utendørs vielser, og særlig i tider som det vi har opplevd nå.
  • Eventuelle reisekostnader for seremonileder (planleggingsmøte og vielse) gjøres opp etter avtale med og direkte til seremonileder.
  • Bruk vårt skjema for bindende bestilling og valgt betalingsløsning.
  • Fyll inn bestillingsskjemaet nedenfor – og dere er i gang.
  • Trenger dere mer info før dere bestiller, er det bare å kontakte oss på epost eller telefon.
  • Dere bestemmer hvordan vielsen skal bli. Om dere vil ha noen innspill til idémyldring og planlegging – ta gjerne en titt på hvordan en humanistisk vielse kan se ut. Eller viktige forskjeller på oss og andre humanistiske organisasjoner.

Lover & regler

For å gjøre det enklere for dere, har vi laget en oversikt over det formelle som må på plass for at dere skal bli gift. Er dere glade i lovformuleringer, kan vi absolutt anbefale en titt på ekteskapsloven. For alle andre spørsmål om vielsen og forhold rundt denne, er det bare å skrive til oss på post@humanistforbundet.no.

Informasjon vedrørende koronasituasjonen:
Vi gjennomfører seremonier så lenge nasjonale og kommunale retningslinjer for smittevern er ivaretatt. Samtidig har vi forståelse for om dere ønsker å endre på planene gitt dagens situasjon. Dere kan da enten få refundert seremonihonoraret eller vi kan sette datoen åpen slik at dere bare melder inn ny dato når den tid kommer. Les mer om myndighetenes anbefalinger når det gjelder bryllup og korona.