Humanistisk vielse

Få den vielsen dere drømmer om

For oss i Humanistforbundet er hvert enkelt bryllup helt unikt. Når dere nå skal inngå ekteskap, står dere derfor ganske så fritt til hvordan vielsen skal være. Vi er stolte av å skreddersy vielsen og bidrar svært gjerne med erfaring, kreativitet og entusiasme for at dere skal få drømmen oppfylt. Noen ganger er det fint å ha et utgangspunkt for idémyldring og planlegging – ta gjerne en titt på FORSLAG OG INSPIRASJON om hvordan en humanistisk vielse (som mange omtaler som borgerlig vielse) kan se ut i humanistisk ånd.

Vi vier alle

Dere trenger ikke være medlem i Humanistforbundet for å bestille vielse hos oss. Det at vi vier alle, betyr også uansett kjønn, farge, helse, alder og annet som måtte differensiere oss mennesker.

Vigselsrett

Alle våre seremoniledere har vigselsrett for ekteskap etter norsk lov. Seremonileder, som er vår representant under planlegging og vielse, kan også bistå med det formelle rundt ekteskapsinngåelsen.

Start bryllupsplanleggingen nå

Det er hyggelig at stadig flere velger humanistisk vielse, og det er derfor lurt å starte planleggingen tidlig.

• Fyll inn skjema med uforbindtlig forespørsel.
  • Gjennom vår behandling avklarer vi om dere vil ha vielse hos oss.
  • Vi bekrefter oppdraget og dere betaler vårt seremonihonorar (lønn til seremonileder samt administrasjon). Seremonihonoraret kan ikke refunderes.
  • Dere kobles sammen med en mest mulig lokal seremonileder. Har dere spesielle ønsker når det gjelder seremonileder, kan vi gjerne diskutere det. Blir det behov for endringer underveis, vil vi gjøre vårt ytterste for å imøtekomme disse.
  • Eventuelle reisekostnader for seremonileder (planleggingsmøte og vielse) gjøres opp separat og etter avtale – og alltid på rimeligste måte.

Som medlem i Humanistforbundet får dere rabatt

Våre medlemmer betaler et lavere seremonihonorar enn ikke-medlemmer. Aller billigst er det om dere begge er medlemmer. Medlemmer står dessuten fritt til å forespørre uansett dato, mens ikke-medlemmer normalt kun kan forespørre om vielse i løpet av de kommende 90 dagene. Satsene for seremonihonorar for vielsen er for tiden:

• Ikke-medlemmer: Kr 4.800
  • Hvis én er medlem: Kr 3.800
  • Hvis begge er medlemmer: Kr 2.800

Ikke medlem? BLI MEDLEM – det er enkelt, gratis og spennende!

Lover og regler og papirer og sånt

For å gjøre det enklere for dere, har vi laget en OVERSIKT over det formelle som må på plass for at dere skal bli gift. Er dere glade i lovformuleringer, kan vi absolutt anbefale en titt på EKTESKAPSLOVEN. For alle andre spørsmål om vielsen og forhold rundt denne, er det bare å skrive til oss på post@humanistforbundet.no.

Forespørsel om humanistisk vielse

Fyll inn skjemaet – og dere er i gang!