Humanistisk vielse

Få den vielsen dere drømmer om

For oss i Humanistforbundet er hvert enkelt bryllup helt unikt. Når dere nå skal inngå ekteskap, står dere derfor ganske så fritt til hvordan vielsen skal være. Vi er stolte av å skreddersy vielsen og bidrar svært gjerne med erfaring, kreativitet og entusiasme for at dere skal få drømmen oppfylt. Noen ganger er det fint å ha et utgangspunkt for idémyldring og planlegging – ta gjerne en titt på FORSLAG OG INSPIRASJON om hvordan en humanistisk vielse (som mange omtaler som borgerlig vielse) kan se ut i humanistisk ånd.

Vi vier alle

Dere trenger ikke være medlem i Humanistforbundet for å bestille vielse hos oss. Det at vi vier alle, betyr også uansett kjønn, farge, helse, alder og annet som måtte differensiere oss mennesker.

Vigselsrett

Alle våre seremoniledere har vigselsrett for ekteskap etter norsk lov. Seremonileder, som er vår representant under planlegging og vielse, kan også bistå med det formelle rundt ekteskapsinngåelsen.

Start bryllupsplanleggingen nå

Det er hyggelig at stadig flere velger humanistisk vielse, og det er derfor lurt å starte planleggingen tidlig.

• Fyll inn skjema for bestilling av vielse.
  • Vi bekrefter oppdraget og dere betaler vårt seremonihonorar (lønn til seremonileder samt administrasjon). Seremonihonoraret kan ikke refunderes.
  • Dere kobles sammen med en mest mulig lokal seremonileder. Har dere spesielle ønsker når det gjelder seremonileder, kan vi gjerne diskutere det. Blir det behov for endringer underveis, vil vi gjøre vårt ytterste for å imøtekomme disse.
  • Eventuelle reisekostnader for seremonileder (planleggingsmøte og vielse) gjøres opp separat og etter avtale – og alltid på rimeligste måte.

Seremonihonorar

Er minst én av dere medlem hos oss, betaler dere et lavere seremonihonorar.
Satsene for vielse er for tiden:

• Hvis minst én er medlem: Kr 4.500
  • Hvis ingen er medlem: Kr 6.800

Lover og regler og papirer og sånt

For å gjøre det enklere for dere, har vi laget en OVERSIKT over det formelle som må på plass for at dere skal bli gift. Er dere glade i lovformuleringer, kan vi absolutt anbefale en titt på EKTESKAPSLOVEN. For alle andre spørsmål om vielsen og forhold rundt denne, er det bare å skrive til oss på post@humanistforbundet.no.

Forespørsel om humanistisk vielse

Fyll inn skjemaet – og dere er i gang!