Du er her: Hjem » Hvordan ser en humanistisk velkomstseremoni ut

Seremoniforslag

Hvordan ser en humanistisk velkomstseremoni ut?

Vi er stolte av å kunne skreddersy hver enkelt velkomstseremoni, noe som gjør at våre seremonier er svært forskjellig. Men vi vet av erfaring at det kan være fint å ha et utgangspunkt for planleggingen, så under finner du forslag og inspirasjon til hvordan en humanistisk velkomstseremoni kan se ut. Her med lille Theodor og foresatte Elise og Nora som eksempel. Men husk – seremonien skal skreddersys slik at den gir mening for akkurat dere.

Musikalsk innslag
Velkommen ved seremonileder:

“Kjære alle sammen! Velkommen til [Theodors] Velkomstseremoni!

Takk for at dere er her for å ta del i denne vakre begivenheten. Jeg kommer fra Humanistforbundet og jeg har fått æren av å være seremonileder her i dag.

Vi er et livssynssamfunn som jobber for en raus humanisme der mangfold og fellesskap står i sentrum. Vi ønsker å bidra til at [Theodor] og alle andre barn skal få frihet og mulighet til å være akkurat den de er. Vi mener at alle mennesker har unike ressurser og erfaringer som er en verdi for oss som samfunn.

Når vi klarer å møte hverandre med et barns nysgjerrighet og åpenhet, klarer vi å se ulikheter som verdifulle og spennende. Sånn bygger vi gode liv for oss som mennesker og det vil også skape gode fellesskap.

Derfor er det viktig for oss at [Elise og Nora] har fått rom til å skape en seremoni som er akkurat slik de ønsker seg for [Theodor].

Det er viktig å markere store begivenheter i livet. Det er viktig for oss som enkeltpersoner, for familien og alle oss som er her i dag. Vi trenger gode nettverk rundt oss – og seremonier som denne hjelper oss å synliggjøre tilhørighet, vennskap og kjærlighet.

Formålet er å ønske barnet velkommen til familien og fellesskapet.  Vi i Humanistforbundet synes det er veldig hyggelig å feire [Theodor] sammen med dere her i dag. Samtidig mener vi at [Theodor], etterhvert som han vokser opp, selv skal få gjøre seg opp sin mening om sitt livssyn.

I tillegg til å feire, skal vi også under seremonien presentere fadderne. De er spesielt utvalgte av [Elise og Nora] til å være en ekstra ressurs for [barnets navn] gjennom oppveksten. [Theodor] er heldig som har både dem og alle dere rundt seg.

Takk for at dere har invitert oss i Humanistforbundet til å feire denne dagen med dere.

[Ord fra foreldrene eller annen informasjon?]

Diktopplesning

“Hvert barn er enestående” av Kahlil Gibran

Du er deg barnet mitt ikke en kopi av meg eller noen andre.

Du kommer selv til å finne ut hva du syns er vakkert.

Dine barn er ikke dine

de er sønner og døtre av livets lengsel etter livet.

De kom igjennom deg ikke av deg

er hos deg og med deg

men ikke en eiendom du har.

Du kan gi dem kjærlighet men ikke dine tanker

barn har sine egne tanker.

Det kroppen trenger kan du gi dem

men sjelen deres kan du ikke huse.

Barnes sjel bor i morgendagens bolig

dit du aldri finner veien selv i dine tanker.

Seremonilederens tale

Dere har kommet hit i dag for å feire [Theodor] og ønske han velkommen til familien og fellesskapet.

Det er en stor og følelsesladet begivenhet når et barn blir en del av en familie. Barnet er lite og sårbart, og skal vokse opp til å bli et selvstendig individ i et sosialt fellesskap.

Det er viktig at barnet blir elsket, støttet og tatt vare på av sine nærmeste.

Det største ansvaret hviler naturligvis på [dere to, Elise og Nora]. Men i dag vil dere i tillegg velge faddere, som skal være tilstede som en ekstra ressurs for barnet i oppveksten.

Det å ha en fadder gir [Theodor] en mulighet til å knytte langvarige tillitsbånd, også utenfor den aller nærmeste familien. En fadder kan bidra med andre erfaringer og perspektiver som kan være verdifulle og som kan gi barnet ny innsikt, forståelse og inspirasjon.

Fadderne lover her i dag at de vil være der for [Theodor], både i medgang og motgang, jobbe for [hans] beste og at [han] skal få frihet og mulighet til å være akkurat den [han] er.

Løfter

Da ber jeg dere nå, [Elise og Nora], å legge frem deres løfter til deres barn [Theodor], presentere fadderne og fremme deres ønsker til de menneskene dere har valgt.

Som et symbol på deres tillit, ber jeg dere om å overrekke [Theodor] til fadderne, som vil avgi sine løfter til [han] og dere.

Underskriving av diplom

Til slutt ber jeg alle dere å underskrive dette dokumentet, som bekrefter deres løfter til [Theodor], nå og i all framtid.

Takk for meg, ha en fortsatt fin dag og feiring, og til deg [Theodor] – lykke til!

Avslutning m/ musikalsk innslag

Allsang – «Lykkeliten»