Humanistisk livssyn

Er også du humanist? En million nordmenn har et humanistisk livssyn, men står likevel som medlem i et annet tros- og livssynssamfunn. Er du en av dem?

Her er seks tegn på at du har et humanistisk livssyn

• Likhet, frihet og rettferdighet for alle mennesker
  • At alle mennesker har lik verdi
  • Folk skal kunne bestemme over egne liv
  • At mangfold er en verdi for samfunnet som vi skal ta vare på og dyrke
  • Vi skal ha respekt for alt liv og ta vare på planeten vi lever på
  • Er du bekymret over økende konfliktnivå i verden?

Vi tror humanisme er viktig i kampen for en bedre verden. Er du enig i de nevnte punktene over, er du sannsynligvis en humanist du også.

Meld deg inn hos oss – det er gratis, enkelt og spennende!

Som medlem får du:

• Månedlige nyhetsbrev om relevante tema
  • Invitasjon til spesielle arrangementer gjennom året
  • Mulighet til å bli seremonileder eller frivillig
  • Deltakelse på vårt landsmøte
  • Store rabatter på alle typer seremonier
  • En tydelig, humanistisk stemme i kampen for mangfold, inkludering og fellesskap

Medlemskap

Du kan være medlem hos oss på to måter – som gratis medlem der vi er ditt eneste livssynssamfunn, eller som betalt medlem om det er best for deg. Vi tenker det er mange innganger til humanismen og hos oss er det rom for og plass til alle humanister.

Dersom du ikke er medlem av et annet tros- eller livssynssamfunn, mottar vi støtte for ditt medlemskap fra stat og kommune, slik at det er gratis for deg. Fyll ut vårt skjema, og resten går automatisk.

Er du medlem i et annet trossamfunn men ønsker å bytte, kan du fortsatt enkelt melde deg inn hos oss. Vil du ha gratis medlemskap hos oss, må du selv melde deg ut der du er medlem i dag, og så kan du melde deg inn hos oss.

Hvis du ønsker å fortsette som medlem i et annet tros- eller livssynssamfunn, kan du likevel bli et fullverdig medlem hos oss for 400 kroner i medlemskontingent per kalenderår.

Barn under 15 år må meldes inn av sine foreldre/foresatte. Når barnet fyller 15 år, kan han eller hun enkelt bestemme om en fortsatt vil være medlem hos oss eller ikke.

Praktisk informasjon

Er du usikker på om du er medlem i et annet tros- eller livssynssamfunn, kan du enkelt sjekke dette hos Brønnøysundregistrene – ring 75 00 75 00. Man kan nemlig kun være gratis medlem i ett tros-/livssynssamfunn.

Utmelding skjer problemfritt. For eksempel kan du hos Den norske kirke melde deg ut på www.utmelding.no og hos Human-Etisk Forbund via epost til medlem@human.no.

Personvern

Det er kun du som skal vite i hvilket tros- eller livssynssamfunn du er medlem. Derfor må du legge inn ditt fødselsnummer når du melder deg inn hos oss.

Hvorfor bli medlem i Humanistforbundet?

Som medlem hos oss viser du at du vil være del av en raskt voksende, humanistisk bevegelse. Du har lyst å være med å gi humanismen en moderne og inkluderende stemme, og du signaliserer at du som humanist er bevisst, nytenkende og tolerant.

Vi setter mennesket i sentrum av vårt syn på livet og verden rundt oss. Hos oss er mennesket målestokken i spørsmål om etikk og moral, om godt og ondt. Og vi spør ingen hvor de kommer fra, hva de tror på eller hvem de er.

Humanistforbundet er en demokratisk og åpen organisasjon for alle humanister. Vi har mange frivillige som jobber for humanisme på ulike måter, og vokser for hver dag som går. Hos oss er alle velkommen – uansett hvilken tro, tanker og meninger du har. Med ståsted i et humanistisk livssyn kan vi sammen trygge veien videre i de store og små valg for folkene rundt oss!

Les mer om Humanistforbundet.