Er du humanist, du også?

Det sies at alle nordmenn er født humanister. Og at minst halvparten har et humanistisk livssyn uten å være medlem i et humanistisk livssynssamfunn.
Er også du egentlig en av oss..?

Har du sansen for raus humanisme?

• Likhet, frihet og rettferdighet for alle mennesker
  • Alle mennesker har lik verdi
  • Folk skal kunne bestemme over egne liv
  • Mangfold er en verdi for samfunnet som vi skal ta vare på og dyrke
  • Respektere alt liv og ta vare på planeten vi lever på
  • Bekymring over økende konfliktnivå i verden

Er du enig i disse punktene er du sannsynligvis en raus humanist du også.

Humanisme er viktig i kampen for et bedre samfunn.

Bli med – det er gratis, enkelt og viktig!

Hvorfor bli medlem?

Som medlem hos oss blir du del av en raskt voksende og raus. humanistisk bevegelse. Du vil være med å gi humanismen en moderne og inkluderende stemme, og du signaliserer at du som humanist er bevisst, nytenkende og tolerant.

Vi setter mennesket i sentrum av vårt syn på livet og verden rundt oss. Hos oss er mennesket målestokken i spørsmål om etikk og moral, om godt og ondt. Og ingen må forklare hvor de kommer fra, hva de tror på eller hvem de er.

Humanistforbundet er en demokratisk og åpen organisasjon for alle humanister. Med ståsted i et raust humanistisk livssyn kan vi sammen trygge veien videre i de store og små valg for folk rundt oss.

Medlemsfordeler

Du kan bli medlem på to måter – som gratismedlem eller egenbetalt medlem.

GRATIS MEDLEMSKAP
Det tros-/livssynssamfunn du velger, mottar tilskudd for ditt medlemskap fra stat og kommune. Og det er gratis for deg.

EGENBETALT MEDLEMSKAP
Om du er medlem i et annet tros-/livssynssamfunn, kan du likevel bli fullverdig medlem hos oss for en årlig medlemskontingent, som for tiden er 400 kr hvis du er over 15 år.

BARN UNDER 15
må meldes inn av sine foreldre/foresatte. Når hun/han fyller 15 år bestemmer en selv hvor en vil være medlem.

Det er mange innganger til humanismen og hos oss er det rom for og plass til alle humanister.

Praktisk informasjon

Er du medlem i et annet tros-/livssynssamfunn, må du selv melde deg ut der du er medlem i dag. Deretter kan du melde deg inn hos oss.

Er du usikker på om/hvor du er medlem, kan du sjekke dette hos Brønnøysundregistrene på telefon 75 00 75 00. Hvis du tror du er medlem i Den norske kirke, er det meget enkelt å sjekke.

Man kan være gratis medlem kun i ett tros-/livssynssamfunn i Norge, man må være norsk statsborger eller bosatt i landet. Utenlandske statsborgere må være folkeregistrert som bosatt i Norge.

Utmelding skal være problemfritt og mer info finner du hos de respektive tros-/livssynssamfunn. For eksempel kan du hos Den norske kirke melde deg ut på www.utmelding.no og f.eks. hos Human-Etisk Forbund via epost til medlem@human.no. Hvis du ønsker å melde deg ut av Humanistforbundet, er det bare å sende oss en epost som bekrefter dette.

Personvern

Dine personopplysninger er hellige for oss. Siden det er fødselsnummeret som er nøkkelen inn i offentlige systemer, ber vi ber om dette ved registrering. Det er også viktig at du leser gjennom vår personvernerklæring

Les mer om Humanistforbundet.