Vielse hos Humanistforbundet

Magiske bryllupsseremonier

Å feire kjærligheten i den mektige, norske fjellheimen er en drøm for mange. Våre seremoniledere er naturligvis med over alt der det skjer. Her er tre populære naturperler.

Majestetiske Preikestolen

Dette spektakulære landemerket, viden kjent blant såvel norske som internasjonale turister, er et populært valg som arena for luftige giftemål.

Seremonileder Kate Odsylv Sundt gjennomførte en vielse akkurat der brudeparet gikk på tur sammen for første gang. Hun minnes at det ble en nydelig og personlig vielse.
– Utsikten over fjellene og fjorden var majestetisk, selv på en kald, grå og regnfull dag i november. En håndfull turister tittet nysgjerrig på oss da vi nærmet oss kanten. Bruden var vakker i hvit kjole og fjellsko, mens jeg var ikledd den lett gjenkjennelige sorte vigselskappen. Vinden blåste bort de fleste ordene, men brudeparet hørte dem. Alt ble helt perfekt!

Kolossale Jotunheimen

Med utallige muligheter for å feire kjærligheten, byr nasjonalparken både på Norges høyeste topper og mange muligheter for litt mindre ambisiøse brudefolk.

Seremonileder Daniel Shay Lunt gjennomførte sin aller første vielse nettopp i Jotunheimen.
– Makan til opplevelse, forteller han oppspilt. – Den følelsen av å stå ute i fjellheimen å lese vigselsteksten kan ikke beskrives på noen annen måte enn FANTASTISK. Kan man egentlig få bedre kulisser enn norsk natur?

Dramatiske Lofoten

Stupbratte fjell, kritthvite strender og endeløse sommerdager skaper en magisk ramme for vielse. Utfordringen er å velge topp i dett unike fjellmassivet – og ikke falle utfor.

Seremonileder Lea Bjørgum Tolboe viet et kanadisk par under midnattssol på Ryten i Lofoten. Hun forteller entusiastisk at dette var de vakreste rammene rundt en vielse hun hadde opplevd. – Brudeparet hadde besøkt Lofoten året før og forelsket seg i naturen. Nå var de tilbake for å gifte seg i all hemmelighet.

Vielsen ble gjennomført i 543 meters høyde. Lea syntes det var flott, men også en smule nervepirrende. – Jeg husker godt hvor nervøs jeg var der jeg stod med ryggen mot stupet, forteller hun. – Litt av utfordringen var å ikke ta et skritt tilbake når jeg sa til brudgommen at han kunne kysse bruden…

Foto Lofoten: Assemblage Photography @assemblagephotography

Vielse hos Humanistforbundet