Hvordan finne veien i en utfordrende juletid?

Juletiden er for mange ønsket og herlig – en tid vi skal nyte og feire med familie og venner. Mange gleder seg også til god mat, glitrende forventninger og fine fridager. Samtidig hender det at julestria føles særdeles slitsom.

Digital høytid

Logistikken med julevask, julehandel, julepynting og julemat kan by på stress. I år er det også andre ting å forholde seg til – som smittevern, hjemmekontor, karantene og savn av venner og familie vi vanligvis henger med.

Jula 2020 blir annerledes. Mange har ikke fri fra jobb på samme måte som før – enten på grunn av permisjoner eller oppsigelser, eller fordi man er isolerte fra venner og familie.

Karantene eller beslektede årsaker gjør at vi i år kanskje må tenke litt annerledes – om det er å ha en digital julemiddag med de vi er glade i eller lage en hyggelig julefeiring i eget selskap.

Julen som glansbilde

Juletiden kan være en vanskelig tid for mange. Psykiske og fysiske lidelser kan forsterke opplevelsen av å stå utenfor, ved at det blir tydelig hva man ikke kan være med på. Når det legges ut bilder på sosiale medier om hvor fint og koselig andre har det, kan det være lett å føle at man står utenfor.

Da kan det være nyttig å huske på at et bilde ikke nødvendigvis viser virkeligheten. Ta det for det det er – et øyeblikksbilde. Det kan hende at historien bak er en annen. Og du – julen kan forresten være en fin tid å ta en liten pause fra sosiale medier…

Forventningene

I år har vi det til felles at vi ikke kan ha store julemiddager med mange familiemedlemmer og venner. Det er en gylden mulighet til å senke terskelen for hvor flott det skal virke, og fokusere på hva vi opplever som flott på ekte. Kanskje gleder du deg til å bake eller til å ake? Er du så heldig å ha snø – så nyt det. Om ikke så har du alltids bakingen på lur…

Savnet

Poenget er å forsøke å finne ut hva som er viktig og riktig for deg. Til tross for at julen blir annerledes. Kanskje vi kan senke forventningene til hva julen skal være? De små tingene kan jo gjøre juletiden veldig fin likevel.

Dersom vi er så heldige å ha noen å være glad i, så kan det være utfordrende å ikke få møte de i år. Det er viktig at vi får lov til å savne. For i savnet ligger det kjærlighet for mennesker og tradisjoner vi verdsetter.

Samhold

Heldigvis så går det an å vise at vi verdsetter de rundt oss på flere måter. Hva med å skrive et julebrev, eller ta noen gode og lange telefonsamtaler? Det kan være nyttig å være kreativ slik at vi kan få opplevelsen av samhold, selv om vi ikke kan møtes som før.

Dersom det er noen i umiddelbar nærhet som er alene går det kanskje an å invitere til en hyggelig spasertur..?

Begrenset økonomi

Mange får en trangere økonomi på grunn av pandemien. Dette kan være veldig utfordrende, spesielt i forbindelse med julen. Kanskje er det ikke nødvendig å kjøpe så mye som til vanlig? Å unngå å kjøpe ting som ikke er nødvendig er også miljøvennlig, for selv om vi ønsker nye ting, så er det ikke det naturen trenger.

Det å gi en gave trenger ikke å være i form av nye ting, det går an å kjøpe brukte ting, gi noe som er hjemmelaget, eller å gi noe som ikke koster penger, for eksempel et digitalt julebrev eller et gavekort på kvalitetstid sammen.

Vanskelige familierelasjoner

Av ulike årsaker kan vanskelige familierelasjoner forsterkes i julen. Sosiale forventninger kan være vanskelig å leve opp til og vanskelig å snakke om. Her kan raushet være en fin ting. Dersom et familiemedlem oppfører seg på en annerledes måte, kan vi være rause og tålmodige. Gjerne innlede til dialog, men respektere det om dette er vanskelig å snakke om.

Dersom du er den som av ulike grunner opplever vanskelige relasjoner i julen, kan det være nyttig å si fra til de rundt deg om hva du trenger for å føle deg trygg. Ta vare på deg selv og forsøk å nyte de små tingene – som en kopp nytraktet kaffe eller en telefonsamtale med noen du er glad i.

Vi ønsker deg en god og fredfull jul!

Tre tips for en hyggelig juletid

1. Fokuser på de små tingene. Nyt en sjokoladebit eller send en hyggelig hilsen til en bekjent eller tre. Alt trenger ikke å være stort og overpyntet.
  2. Stå i mot kjøpepresset. Det er helt greit – og kun din egen sak – å ikke bruke mer enn nødvendig på gaver. Kanskje et hyggelig julebrev allikevel verdsettes mest?
  3. Hva du trenger du? Snakke med en hjelpetelefon eller bare være i fred? Del gjerne med dine nære. Send epost om det er lettere å skrive enn å prate. Gjør det enkelt.

Publisert 22. desember 2020