Sofie viet av bestevenn Kristian

Sofie ble viet av bestevenn og seremonileder Kristian

Se for deg en av de viktigste dagene i ditt liv – du skal gifte deg med ditt livs kjærlighet. Hva vil ikke gjøre dagen mer personlig og komplett om det er din beste venn som får være din vigsler?

22.juni i år giftet Humanistforbundets seremonileder Sofie seg med sin kjære Jonas – med bestevenn Kristian som vigsler. Vi har spurt dem begge hvordan denne opplevelsen var for dem.

Sofie: Brud, bestevenn og seremonileder i Humanistforbundet

«Mannen min og jeg ble viet av Kristian E. Ottesen fra Humanistforbundet i hagen på Midtåsen i Sandefjord.

Jeg er selv seremonileder og Kristian er min beste venn fra studietiden.

Kristian var kjempegodt forberedt og hadde stilt oss flere spørsmål i forkant av vielsen. Svarene våre hadde han flettet sammen med vigselsformularet. Dette gjorde at vielsen ble veldig personlig og spesiell. I tillegg til dette hadde vi musikkinnslag ved inngang, under selve vielsen og ved utgang, som var med på å skape en nydelig stemning. Lillebroren min leste også et dikt under selve vielsen.

Det jeg liker best med vielsene i regi av Humanistforbundet er at man står veldig fritt til å velge hva slags innslag man ønsker, hvor høytidelig det skal være og at man på denne måten kan «skreddersy» sin egen vielse.
Vår vielse var en nydelig, uhøytidelig og samtidig passe formell. Vi kunne ikke drømt om noe bedre! Mange av gjestene sa at det var den morsomste og fineste vielsen de hadde vært vitne til!»

Kristian: Bestevenn og seremonileder i Humanistforbundet

«I dette tilfelle kjente jeg Sofie og Jonas veldig godt, så seremonien ble enklere å personliggjøre.

Jeg foretrekker å skreddersy vigselsteksten slik at den blir personlig for brudeparet, her med historien hvordan de møttes, hvis det har vært et interessant frieri, likheter og ulikheteter, morsomme hendelser og jeg ber også hver av de til å beskrive noen gode og mindre gode sider ved den andre, dette da med en humoristisk vinkling.

Alt knyttes opp til prinsippene og verdiene som er i vigselsteksten som blir rammen for dette. Det går en del tid til dette, men mener absolutt det blir en hyggeligere og mer morsom vigselsermoni.

Det er også hyggelig å spille litt på brudeparets personlighet og se an litt hvordan de foretrekker/ser for seg sin egen vigsel. I Sofie og Jonas’ bryllup gikk dette veldig bra.

Det var utrolig hyggelig å få vie Sofie og Jonas. Som seremonileder blir man en viktig og sentral del av bryllupet som både skaper bånd og styrker bånd.»

Det nydelige bildet er tatt av Lena Saugen Photography.

Skal du gifte deg?

Vil du også vie deg gjennom Humanistforbundet og få lov til å skreddersy din vielse til akkurat dine ønsker og behov?

Her finner du mer informasjon om, og kan bestille, våre humanistiske seremonier.

Her kan du lese mer om medlemsskap.

Kan du tenke deg å bli seremonileder? Da finner du mer informasjon her.

Velkommen til Humanistforbundet!