Humanisme for dagens og fremtidens Norge?

Hva mener Humanistforbundet? Hva er forbundets verdier, forståelser av verden og mennesket, og hva vil vi at humanismen skal bety for verden?

Dette er spørsmål vi ofte får, og som vi stadig besvarer – nå sist gjennom vårt innlegg i en flott panelsamtale om humanisme med andre gode humanister som Dag Hareide, Oddbjørn Leirvik og Arshad Jamil på Kulturhuset 16.mars. Vi gjengir innlegget her, og vil gjerne høre fra deg hva du tenker!

Humanistforbundet er et livssynsfellesskap for humanister. Det betyr at vi setter mennesket i sentrum av vårt syn på livet og verden rundt oss, og bruker mennesket som målestokk i spørsmål om etikk og moral, godt og ondt. Med det mener vi at;

• alle mennesker er født med en umistelig verdi som ikke kan måles i penger
  • alle mennesker (i kraft av å være mennesker) er like mye verdt
  • hvert enkelt menneske har helt unike ressurser som de skal få muligheten til å bidra med til felleskapet og som fellesskapet bør behandle som en verdi
  • alle mennesker er født med de samme friheter og rettigheter som skal sikre hver enkeltes mulighet til å få være den de er – med hele seg og akkurat sånn som de er
  • vi mennesker har et stort ansvar i verden, både for å ta vare på hverandre, de andre dyrene og planeten vi bor på
  • mennesker har en unik evne til å skaffe oss kunnskap om oss selv og den verden vi lever i, og derfor har vi også et ansvar for å fremskaffe, forvalte og bruke kunnskap til beste for fellesskapet og den verden vi lever i
  • vi har en naturvitenskaplig tilnærming til hvordan universet ble til, hvordan det oppstod liv på jorden og hvordan dette livet utviklet seg til oss mennesker som er her idag

Vi holder spørsmål om “hvorfor” universet ble til, “hvorfor” det oppstod liv på jorda og “hvorfor” liv ble til menneske, åpent for hver enkelt å svare på selv. Vi holder også åpent “hvorfor” hvert enkelt medlem, bestiller av våre seremonier, dialogpartner eller andre vi er i kontakt med ønsker å sette mennesket i sentrum og bruke menneskeverd og likeverd, menneskets friheter og ansvar, som utgangspunkt for etikk og moral. Vi er altså mer opptatt av AT folk vil jobbe for humanistiske verdier, og mindre av HVORFOR de vil det. Flesteparten av våre medlemmer har funnet sitt “one and only” livssynssamfunn i oss, fordi de ønsket seg et alternativ til et religiøst livssynsfellesskap. Men vi ønsker også medlemmer som både vil være medlem hos oss og i andre tros- eller livssynssamfunn, inkludert i moskeer eller i Den norske kirke, hjertelig velkomne. Vi har medlemmer som tror på feer, som tror på guder, som er usikre, som ikke tror på noe vitenskapen ikke kan bevise – det spiller ingen rolle for oss så lenge de vil jobbe for humanisme sammen med oss. Det som spiller en rolle er AT de ønsker et livssynsfellesskap rundt de humanistiske kjerneverdiene.

Dette bygger på en erkjennelse av at mennesker er komplekse vesener med sine egne erfaringer og ønsker, og at folk (hos oss) skal få plass til å være hele seg med alt sitt mangfold og kompleksitet. Dette er også en erkjennelse av at det er mange veier inn til humanisme og at humanisme kan fungere som en felles samlende plattform – et utgangspunkt for dialog, aksept for annerledeshet og i siste instans et bedre samfunn. Derfor arrangerer vi også skreddersydde seremonier for alle som ønsker å feire eller markere viktige dager i livet sitt sammen med oss, enten de vil at vi skal skvette sprit til småfolket, ha med symboler, bønner eller liknende fra en eller flere religioner, eller om de ønsker seg en rent sekulær seremoni som feirer kjærlighet og fellesskap mellom mennesker.

I Grunnloven står den humanistiske arven skrevet inn i staten Norges verdigrunnlag. Betyr det at landet vårt, og vi som fellesskap, lykkes med å sette menneskeverd, likeverd og menneskelige hensyn først?

• Halvparten av ungdomsskoleelever med nedsatt funksjonsevne undervises utenfor et vanlig klassemiljø, noe som gjør at de oftere blir sosialt isolert. 85 000 potensielle kolleger med nedsatt funksjonsevne ønsker seg i dag en jobb – men får ikke slippe til
  • Den offentlige samtalen i Norge har blitt polarisert. Ytterpunktene blir mer ekstreme, og påvirker også de som beveger seg i midten. Sosiale medier kan både gi opplevelser av fellesskap, men også enormt utenforskap, særlig blant ungdom. Redsel for mobbing, hets og trusler kan føre til at viktige stemmer velger å ikke ytre seg, så vi som fellesskap går glipp av deres bidrag
  • Chatboter svarer på spørsmålene våre, lærende programvare fases inn i offentlig forvaltning, helsevesenet tester ut nye måter å bruke kunstig intelligens på, roboter kan ta over stadig flere av menneskers oppgaver – inkludert kirurgi. Kommersielle aktører styrer utviklingen, ikke politikerne, og ofte uten transparens og en bredere samtale

På grunn av dette – og mange andre utfordringer – trenger vi å være mange sammen som løfter de menneskelige hensyn og verdier høyere opp på agendaen! Hvis vi klarer å skape et bevisst eierskap til disse verdiene våre sammen og på tvers, også kan gi grobunn for å gjøre flere felles handlinger sammen som i sum kan bidra til et mer humant og humanistisk Norge. Når vi ønsker oss et raust og inkluderende Norge bygget på humanistiske verdier, må vi finne ut hva vi kan gjøre for å bidra til dette – hver for oss og i fellesskap. Vi ser på humanismen som en fantastisk plattform ikke bare for verdifellesskap, men for handlingsfellesskap, for et mangfold av mennesker i Norge.

En humanisme for mangfold og fellesskap gir rom for en masse forskjellige handlinger, utifra hva som gir mening og skaper engasjement for den enkelte. Dialog – det å skape en samtale uten formål om å overbevise andre om at jeg har det eneste riktige svaret – er en viktig handling i seg selv.

Nå vil vi gjerne høre fra DEG! Hvordan kan vi gjøre disse viktige kjerneverdiene om til praktisk handling? Hva er humanisme for deg?