Alle skal være #tryggibønn

Nok en gang har mennesker samlet for å feire en religiøs høytid blitt angrepet av hat og frykt. Politiet i San Diego melder at en person er drept og minst tre såret i det de mener er et hatangrep nord for byen. Jøder fra området var samlet i Chabad of Poway-synagogen for å feire pesach-høytiden. Gjerningspersonen skal ha ropt antisemittiske budskap før og under angrepet.

Humanistforbundet er sjokkert og nedstemt over å ha blitt vitne til nok et angrep mot mennesker samlet i høytid og bønn. Vi stiller oss bak Ingrid Rosendorf Joys i Samarbeidsrådet for tros- og livssyn sitt budskap om at alle skal og kan være #tryggibønn. Mennesker skal aldri måtte frykte for sin sikkerhet eller frihet på grunn av sitt livssyn. Dette gjelder uavhengig av om livssynet er religiøst eller ikke. Hat og frykt kan og må ikke vinne.

Vi sender våre varmeste tanker til de berørte av hatkriminaliteten i Poway og alle som sørger med dem.

Illustrasjon: Wikimedia Commons