Seremoniledernes dag

27. oktober samlet vi Humanistforbundets seremoniledere for å takke for en fantastisk innsats gjennom året. Vi har arrangert over 200 seremonier i 2018. Våre seremoniledere har gjort det mulig for familier å feire familieforøkelse gjennom vår mentorfest, forelskede par har fått lage sin egen drømmevielse og pårørende har fått ta avskjed med sine avdøde, akkurat slik de pårørende mente var riktig.

Seremoniledernes dag blir arrangert en gang i året for at vi som organisasjon skal få mulighet til å takke våre frivillige. Frivilligheten er en viktig brikke for at humanisme for mangfold og fellesskap skal kunne utvikle seg. Vi trenger engasjement og hverdagshumanisme – blant våre seremoniledere bobler det av både engasjement og hverdagshumanisme.

Det er også viktig for Humanistforbundet at våre seremonier holder den kvaliteten vi er kjent for. Vi må derfor gi seremonilederne utviklingsmuligheter innen både seremoniledelse og innen humanisme. Vi hadde derfor fått hjelp av psykolog Bjørn Z  Ekelund. Ekelund har utarbeidet Diversity Icebreaker, en øvelse som gir oss som enkeltindivider innsikt i våre personlighetstrekk, samtidig som konseptet skaper en forståelse for hvorfor vi trenger mangfoldet blant oss. At våre seremoniledere er gode på å møte ulike mennesker skaper grunnlaget for humanisme for mangfold og fellesskap.

Bjørn Z. Ekelund, psykolog og utvikler av Diversity Icebreaker

Kate Odsylv Sundt fikk prisen som årets kamelon. Hun har vist at våre vielser er mangfoldige gjennom sin seremonileder innsats

Humanistforbundets seremoniledere