Boktips: Jeg lever et liv som ligner deres

Som humanister ønsker vi å forstå menneskets sårbarhet, gleder og mål. Vi ønsker å forstå hva som gir menneskene et godt liv og hvordan liv kan gi mening. Gjennom våre egne hverdagsutfordringer forsøker vi å være gode venner, gode kollegaer, gode foreldre og gode medmennesker. Vi gjør så godt vi kan.

Som utgangspunkt tror vi at vi har ett liv. I vårt ene liv erfarer vi våre egne utfordringer, vi erfarer våre egne følelser og våre egne begrensninger. I våre egne liv er dette de største. De største gledene, de største problemene og den største meningen.

Fordi vi er begrenset av vår egen menneskelighet trenger vi hjelp til å forstå andres utfordringer. I høst har Jan Grue hjulpet oss med nettopp dette. Han har skrevet en bok for alle sine medmennesker, for alle oss. Han har skrevet om sitt liv og sine erfaringer – et liv og erfaringer som ligner våre andres. I tillegg er boka en analyse av hva skriving og litteratur kan gjøre for oss som lesere, på et menneskelig nivå. Vi må finne et språk som er vårt.

Jan Grue er 37 år og professor ved universitetet i Oslo. Han er forfatter og samfunnsdebattant, han har akademikerforeldre med økonomiske ressurser bare den øvre middelklasse er forunt. Han skriver om sitt liv – sitt liv som ligner vårt. Jan Grue har en muskelsykdom som gjør at han har en synlig sårbarhet. En synlig sårbarhet som overskygger hans intellektuelle og økonomiske styrke.

Dualiteten i Jan Grues liv er en ramme vi som lesere kan bruke til å forstå andre. Det handler om hvordan man blir til som menneske, om hvordan selvbildet blir formet av egne erfaringer med begrensninger og overvinnelse. Men også om hva som er forskjellen på den identiteten man bygger i den nære familien, i den nest innerste kretsen på skolen og med venner, og i det større samfunnet. Vi i Humanistforbundet vil anbefale «Jeg lever et liv som ligner deres» til alle humanister. Det er en bok som gjør det lettere å være humanist i møte med mennesker som ligner deg selv – på en eller annen måte.